Bara man visar upp en snygg fasad...

...så tror alla att huset är klart, varför vi lägger allt krut på det!

Eller njae.. kanske är det inte anledningen, men vi hoppas i alla fall kunna på utsidan hyffsad klar innan snön faller.

Vi har lyckats putsa sockeln. Bestämde oss för att göra lite struktur på ytan med en borste för att slippa vara så nogrann och det visade sig faktiskt bli snyggare än helt slätt. Man smetar på ett lager, lägger i armeringsnät och låter stelna varefter man lägger ett till skikt med önskad struktur. Tungt jobb, stod på knä i tre dagar.

  

Vi har byggt en lagrings och målningsplats för att kunna stryka färg på allt innan vi sätter upp brädorna. Började först att stryka två gånger, men ändrade sedan taktik och bestämde oss för färdigstrykning på huset. Vi är långt ifrån klara, men är en liten bit på vägen (väggen...).
Vi har valt att skruva fasaden. Svärfar och far syns nedan i färd med detta.

  

Off topic men en ormjakt orsakade lite stopp i arbetet. Det visade sig vara en vanlig snok. Jag har aldrig tagit upp en orm förut, men tänkte att jag skulle flytta den. Gick 20m över till grannen och släppte den där :) men läste sedan att man skulle släppa den "några kilometer bort" så den kommer väl tillbaka. Har inget emot snokar då de tar endel möss som annars kommer in, men det känns olustigt att se något som ringlar på gräsmattan där barnen springer omkring. Nästa gång är det väl en huggorm.

 

Hur gör man med fasad, plåtar osv vid de runda fönstren? Det var en fråga som jag funderade på länge och väl. Kom på en metod och ritade upp det hela i SolidWorks vartefter jag provbyggde. Lyckades få med salning, fäste för plåtarna (som beställdes från plåtfirma), fäste för fasadbräder och foder i samma konstruktion. Är inte helt klart, men det verkar fungera ganska bra än så länge.

   

Vi har gjort mycket annat också men det återkommer jag till för nu ska jag sova.
/O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0