Takpyssel, källarväggar och färgproblem

070820
Hela familjen är nu samlad igen efter diverse semestrar. S, E, I och jag själv trängs på 45kvm. Tur att hösten i alla fall inte har kommit ännu. Vintrarna i vår lilla stuga är lite jobbiga. Vågar ännu inte säga något datum då vi kan börja nyttja det nya huset. Planen är i alla fall att försöka utöka vår boyta lite etappvis.

Har nu fått vår fasadfärg levererad. Provade naturligtvis genast att måla en planka för att kontrollera. Tråkigt nog så blev det inte alls som vi hade tänkt oss. Stämmer inte alls med det prov vi tidigare gjort. Jag hävdar med bestämdhet att färgmaskinen hade något problem. Verkar som om någon färgkomponent saknas. Efter att ha pratat med leverantören så lovade de i alla fall att hjälpa oss att fixa till färgen. Är hoppfull att vi ska få något vi är nöjda med tillslut. Fortsättning följer...

"Lilla taket" börjar bli färdigt. Bar upp pannorna där för hand, vilket gick lätt. Vi fick faktiskt lägga om pannorna två gånger pga. en liten tabbe vid mätningen, men den rättades till snabbt. Det blir jättefint tycker jag. Nu återstår diverse pyssel som vindskivor, plåtar, avvattning m.m.
image88


I slutet på veckan är det tänkt att vi ska återfylla källardelen. Det blir ett ganska omfattande projekt med mycket fyllnadsmaterial som måste köpas. Vi har roat oss med att förbereda inför detta; dränskivor, fiberduk, dagvatten osv. "Rallade" en hel del makadam med skottkärran för att få till allt enligt skolboken.

Hade lite huvudbry angående det vattentäta membran som ska finnas längst ned på väggen. Många produkter, som t.ex. kallasfalt innehåller lösningsmedel som, enligt många, inte funkar så bra med frigolit. Jag gjorde ändå lite prov och målade kallasfalt på frigolit och det verkade faktiskt fungera bra. Inga synliga skador uppkom. Förmodligen dunstar de lättflyktiga lösningsmedlen ganska snabbt. Jag har även limmat vissa detaljer mot frigoliten med takpappsklister som ju säkert innehåller liknande ämnen som kallasfalten. Om någon nu får för sig att göra som jag kanske man ska utfärda en liten varning; Lägg på tunt och se till att lösningsmedlen tillåts dunsta. Jag limmade tätningslisten ovan dränskivorna med takpappsklister. För mycket klister blev instängt vilket fick till följd att frigoliten "smälte" några millimeter och listen släppte. 
image89 

image90

/O

Välkommen till världen "Lilla taket"

070802
Pappa, I, är hemma i Värmland sedan en tid och S och E åkte till mormor & morfar i skärgården så jag har varit alldeles ensam här en stund. Jag får mycket mer gjort när jag är själv märker jag. E vill så gärna "vara som pappa" och ha arbetshandskar, sin egna hammare osv. Jättegulligt, men det är lite svårt att koncentrera sig när han är med. Synd att man ska behöva känna dåligt samvete för att man inte ägnar mer tid åt sitt barn. Han växer verkligen upp med ett husbygge. Undrar hur han kommer att minnas allt detta när han blivit stor?
Vädret har varit mestadels bra (... mycket snack om vädret märker jag, men man är ganska beroende av det. Förstår hur bönder känner sig).

image85

Det stora målet nu är att få ett "klimatskal" innan vintern. Alla uppgifter (med undantag av utejobb som motfyllning, fasad och takpannor, som jag gärna vill ha klart så snart som möjligt) fokuseras mot detta. Taket måste isoleras samt  fönster och dörrar monteras innan värme kan kopplas på.

Sedan sist så...

Funderat lite på hur man bäst får till en luftspalt under råsponten och kom fram till att asfaboardskivor uppreglade på läkt var en bra kompromiss mellan enkelhet, kvalitetskänsla och funktion. Efter att ha monterat en skiva trodde jag att detta skulle bli en riktig långkörare, men tekniken förbättrades efter hand och ganska snart hade jag fått till allt på egen hand.
image84


Byggde en ställning längs ena takfoten för framtida bruk. Fick nytta av den direkt när jag fixade takfotsplåten som hade "glömts" vid pappningen.

Lade ut ströläkten på "stora" taket. Jag har inhandlat några exemplar av pannor för att lättare kunna passa in allt, så när jag får tid över ska jag lägga bärläkten också. Samtliga pannor är förresten beställda och väntas levererade vilken dag som helst. Jönåkerpannan, tvåkupig, tegelröd är det som gäller.
image83


Pratade med min vän grävmaskinisten angående motfyllning, men inget datum har ännu bestämts. Jag har i alla fall beställt isolering/fuktskydd till källarväggen. Hade först tänkt Isodrän eller Pordrän, men min hovleverantör av byggmaterial saluförde Jackodren så det fick bli det istället. Det lär dessutom vara det billigaste alternativet. Har ej hört någon säga något negativt om detta så det blir nog bra.  Är rädd för att detta med motfyllningen blir en kostsam historia ändå.

Vi har äntligen bestämt oss för fasadens färg. Efter några provmålningar så blev det tillslut Jotuns lasyr "Metallgrå". All färg har nu inhandlats av mamma och pappa som svängde över till Norge för detta. Färgen är så mycket billigare där konstigt nog. Väl i butikken så var dock nämda lasyr slut så det fick bli ett annat norskt fabrikat, Gjöco, i samma kulör. Runt 4000:- istället för 10000:- för all färg känns som en bra affär.

Lilla taket är till stora delar monterat och är nu klart för pappning. Ytterligare ett stort steg för husets visuella framtoning. I samband med detta skulle vissa håligheter skummas igen och till min stora förvåning var innehållet som kom ur Byggmax fogskumflaskor läckert mintgrönt istället för gult som tidigare. Det luktade dessutom mycket trevligare. Med tanke på färgen kan man kan ju hoppas att produkten förbättrats i linje med dagens trendiga miljötänk.
image86

image87

/O

RSS 2.0