Trådlöst bredband i trådlösaste laget

Jag HADE skrivit ett blogginlägg, men så lagom till julledigheten då jag bara skulle fylla på med bilder, så behagade inte teleledningen vara med längre. Den gav vika för all snö i granen som den går rakt igenom, granen på grannens tomt. Utan att nämna några namn kan man säga att vi varit ganska så irriterade på leverantören av både telefon och internet, men nu är det i alla fall åtgärdat, lagom till att ledigheten är slut och man inte lägre har tid att sitta där, vid datorn alltså, jag alltså, hemma alltså! Men jag måste ju fylla på med foton och så får jag skriva om min text lite.....

Nu var det lääääänge sen sist. Omgivningen har börjat undra, kommer det något nytt blogginlägg snart?
Jo, men ni börjar väl bli vana vid det här laget. De e mycke nu här på jv12.
T ex det där vita som är kallt och ibland tungt och som har en förmåga att liksom bara ramla ner när man har som mest att göra och som jag minns tog en del tid i anspråk också förra vintern. Det har väl ingen missat, inte ens ni i Amerikatt! Detta måste vara den värsta vintern som mina barn skådat. Inte så mycket att skryta med om man inte ens fyllt 3 år, men ändå. Hursomhelst, så kan jag alltid skylla på denna vita nederbörd, när jag ska förklara varför jag inte hinner uppdatera bloggen, och då behöver jag inte ens ljuga! När vi tittade ut en morgon och det hade snöat igen hela natten, efter att vi just skottat halva dagen innan, så sa V:
"- Oj, bilarna är infastnade!"

På vår uppfart har vi just nu en smal gång för bilen att köra på, så smal att jag kör fast så fort jag försöker backa och med så höga vallar att det inte är nån idé att ens försöka beträda den yta som för bara 2 månader sedan krattades fin från ett tjockt lager med eklöv.


-Mamma, jag vill gunga!


-Jaha, varsågod! Pröva går ju....

Funderar just nu på hur vårt hustak mår med all denna snö och om solpanelernas ställning kan låta bli att ha söner takpannorna? Efter förra vintern fick O byta traskiga takpannor och göra en förstärkning under dem inför denna vinter. Det var nog tur att han gjorde det!


Vi har haft en liten husvisning och det var en mycket trevlig tillställning. Tack alla ni som kom och gratulerade oss, för det får man säga att ni gjorde. Se bara här:


Presenter


Kunde inte bjuda alla vi ville, det skulle bara bli för trångt. Ja, för det är inget palats vi har byggt...Så det får nog bli till att bjuda in mera vänner vid fler tillfällen framöver. 


Fullt kök

Julpyntat blev det lite smått, men inte tomtar i alla hörn och juldukar på alla ytor och julgardiner och annat krimskrams. Det blev mest ljus, stjärnor, hyacinter och barnens dagispyssel och så gjorde jag en "krona" av elskrot. Se här vad man kan åstadkomma av sånt som annars hamnat på tippen. Jag älskar att återvinna. I mitt nästa liv ska jag bli återvinnare på heltid. Göra nya saker av gamla grejer eller av skräp! ROOOOLIGT!


Elskrot och lite granris...


...blev till en Jul-krona.


Annat som hänt i huset, få se nu....? O har fixat mycket i vårt vardagsrum. Inköpt tv-bänk på blocket, och soffa hittade vi också på blocket. Den gamla sålde vi mindre än 24 timmar innan vi köpte denna, så vi var bara soff-lösa några timmar. Nu har vi en soffa som vi inte behöver vara så där oerhört rädda om och barnen får hoppa runt bäst de vill, vilket känns helt bra! Inte min drömsoffa, men perfekt just nu.
Sen har det tillkommit mattor från ett stort möbelvaruhus, 2 st som O la ihop till en stor. Detta dämpar ljudet mycket, och det behövdes i rummet som har 5 meters takhöjd. Appropå ljud, ett lite lustigt fenomen som vi märkt i huset är att ljuden ibland är svåra att tyda varifrån de kommer. Om jag t ex sitter i soffan och någon slamrar med något på övervåningen, är det som att ljudet lika gärna kunde komma från köket. Vi har med andra ord ibland lite svårt att avgöra var vi har varandra i detta hus! Men man kanske lär sig med tiden....



Blocket-fynd


Badrummet är nästan klart. Nu har O "silikonat" skarvarna vid badkaret. Måste fortfarande sitta ner och duscha för att vatten inte ska stänka över golvet. Funderar på ett hederligt duschdraperi. Sen återstår bara att elen ska kopplas in i badrummet. Än så länge har vi en lysrörs-tak-armatur som står lutat mot väggen.


Det årliga julbadet - före silikonet


Barn i matchande påse...


...och barn med matchande jultillbehör.

GOD JUL och Gott nytt År... skulle jag ha skrivit här men det får väl bli, God fortsättning eller Trevlig januari eller nåt i den stilen!
/S

RSS 2.0