Lägesgenomgång

Det är mycket småpyssel nu och det känns inte som om det hänt så mycket alls på ett tag. För tillfället skruvas det spånskivor, reglas upp väggar,  gips i tak, el osv. "Farfar" har varit här några gånger och har haft fullt upp med att klä in fönstersmygar i MDF och fortfarande är många fönster kvar. Just detta var ett moment som vi förstod skulle bökigt på grund av ojämnheter och infästningsmöjligheter i betongstommen. Man blir ständigt påmind om att mycket av det man gör nu hade underlättats om man tänkt till lite i ett tidigare skede och sett till att kunna skruva fönster, smygar osv i trä istället för betong. Men egentligen är det väl ingenting att gå och förarga sig över. Man kan ju inte begära att man skulle tänkt på precis allt när man aldrig byggt ett hus på detta sätt (eller något annat sätt heller för den delen) tidigare.

Tänkte ta en liten rundtur genom huset för att visa dagsläget. Kolla in videosnutten nedan (obs, kan ta en stund att ladda). Visar planlösningen först så kanske man får en tydligare bild av hur det hela hänger ihop.

 
Bottenplan                          ...och övre plan


Invigning av gästrum

Här har ni mig"mamman" igen.
När jag skriver blir det som sagt inte mycket till byggtekniska termer utan mer av den sociala biten. Vi har nu nämligen varit just sociala, umgåtts med släkten och firat äldsta killens 4-årsdag med tårta och paket. Ett av paketen på födelsedagen var hans fars gamla lego, som ni kan se killarna leka med på den andra bilden. Det har även skett en historisk händelse. Mina svärföräldrar fick den äran att inviga huset genom att sova i det i några nätter! O har satt in en byggdörr i plast med dragkedja. Lite som att gå in i ett tält fast man slipper krypa. Där ställde vi in min gamla 120-säng som även haft andra "uppdrag" innan den kom tillbaka till mig igen.....men nu svävar vi in på oväsentligheter....
Hursomhelst, det kändes bra att plötsligt ha ett "gästrum" att erbjuda. Ingen lyxsvit direkt, men det dög!


Det första möblerade rummet. Spånskivor, trasmattor, säng, lampa, hylla och stol. Vem kan begära mer?

Men det är inte alltid lika roligt i "frigolithuset". Det är ungefär såhär man känner sig när man är rikigt trött på denna röra. Det skulle lika gärna kunna vara jag som sitter där.


"Nääää jag vill faktiskt gå in till mitt andra lilla hus...blääää!"

Glad Påsk!
/S




RSS 2.0