Picknick i vardagsrummet

Söndagen då Grabbarna bus huserade hos mormor kunde vi ägna åt tapetsering av den 5 meter höga väggen i vardagsrummet. Vi tyckte det var lika bra att ta det svåraste först! Nej, egentligen är anledningen att vi vill få klart så mycket som möjligt som kräver ställningen i vardagsrummet. Är nämligen ganska trötta på den och skulle önska att den kunde monteras ner å det snaraste.

Vi letade ju en del, men jag tror nog att vårt val kommer att kännas bra. Tack och lov för QuickUp-tapeter. Hur hade man gjort för att hantera en 5 meter lång tapetvåd, tung och blöt av lim, och hur hade man fått dit limmet? Nu behövde vi bara rolla upp limmet på väggen och sen trycka dit tapeten. Mönsterpassningen, den långa väggen och den där fönsterbrädan var de enda bekymren. 

Det blir en lite lyxig romantisk vägg med silverskiftningar. Det känns lite sådär att visa en tapet på en bild. Den gör sig inte riktigt på foto, måste upplevas från alla håll och vinklar, för liksom vår fasadfärg så är upplevelsen lite olika från olika håll. Spännande!


Hit hade jag aldrig nått utan ställningen.



Tapet från Durotapeter, Kollektion Essens, mönstret Picknick. Man från Sverige, Värmland.

Jag är helnöjd, med både tapet och man.
/S


Räckesdesign

Har jobbat vidare med trappan, eller rättare sagt räcket. Jag kommer att bygga räcket på plats själv med vissa prefabricerade delar som jag ska låta tillverka. Jag hoppas att det går att få ihop det hela i slutänden. Det är många saker som måste stämma och jag har ägnat flera dagar åt att rita upp grejerna i SolidWorks, vilket varit ett ovärdeligt verktyg. I takt med att man caddar upp det så liksom bygger man räcket i teorin och många fallgropar kan undvikas.

Denna bild som jag hittat har agerat inspirationskälla både för trappa och räcke. Tanken är att ha liggande stänger och stolpar i svartmålat stål och överliggare i ek, precis som på bilden nedan. Även trappans steg kommer att förses med tjock, stavlimmad ek på detta sätt.
 



 

/O

Rutigt i mina drömmar

På senaste tiden har det mesta handlat om golv! Jag drömmer i rutigt, trots att jag inte har lagt en enda platta. Däremot har jag skurat och torkat och det räcker tydligen för att hjärnan ska börja bearbeta upplevelsen i rutigt mönster.

Igår blev allt klinkergolv klart! Nu har vi bara parketten kvar i våra "prioytor". Typ av parkett är ytterligare ett val som ligger framför oss....Det väntar vi lite med för nu är det målning av väggar som gäller. O envisades med att kladda på väggarna hela tiden när han "klinkrade" så därför ville vi göra klart klinkergolvet före målningen.



Bara titta (eller blunda) inte röra! Man får snällt vänta utanför när köket ska få sitt golv.




Färdigt golv i kök

Vi blev inte helt nöjda med fogen här. Den blev flammig. Kanske kan man fixa till det på något sätt men vi avvaktar med detta. Själva fogfärgen har varit en historia i sig. Nyanserna skiljer sig kanske lite mellan olika fabrikat men såhär var det:
I tvättstugan som gjordes av golvläggare valde vi ljusgrå fog. Den är fin men alltför ljus för att vara i en tvättstuga.
Då valde vi grå i förrådsutrymmena. Fortfarande lika ljust, troligtvis pga för mycket vatten i avtorkningsskedet av fogningen.
Nähä, då testar vi mörkgrå i kök och hall. Då blev det flammigt, men bättre i hallen än i köket och jag tror det är en tillräckligt mörk färg för att inte smutsen ska synas.



Hallen med trappans inbyggda förvaringsutrymmen för skor och barnjackor/ korta jackor.


Idag har vi letat tapeter, inte köpt några, men bestämt oss. Känns bra att ha gjort det valet. Inte helt lätt att välja tapet som passar med vår vita nyans. Jag har räknat och gissat hur många rullar vi behöver, man får väl chansa och sedan köpa till fler om det inte räcker. Det är ju det där med mönsterpassning som ställer till det och så har vi dessutom den 5 meter höga väggen i vardagsrummet. Hade varit betydligt enklare att måla, men man ska inte göra det för lätt för sig!

/S


RSS 2.0