Taket tar form

070725
Nu är vi tillbaka igen efter vår lilla semestertripp. Bloggen har varit lite dåligt uppdaterad den senaste tiden just därför, men nu är vi på gång igen. Det har i alla fall varit skönt att tänka på andra saker än hus för en stund. Tack för alla de positiva kommentarer vi fått om vårt bygge! Det värmer när det känns lite tungt...

Nu när vi fått på det mesta av taket känns det direkt mycket trevligare. Plattan håller sig torr när det regnar och man kan byta från ute till "inne" jobb. Den ursprungliga planen när det gällde taket var att jag faktiskt tänkte ta lite inhyrd expertis till hjälp för att det hela skulle gå snabbare. Den tilltänkte snickaren, tillika min granne, "råkade" nu vara på gång att få trillingar (...vilka nu har kommit. Gratulerar!) och det blev därför lite körigt för honom. Jag fick dock till min hjälp en skock glada amatörer i form av släkt och vänner och allt flöt på fint ändå. Tack för hjälpen allihop!

image77

image78


Spika råspont var lite tidsödande, men ganska roligt. Vi körde utan spikpistol så det var bara att banka på.

image79


Det var lite högt när man närmade sig kanten, så jag plockade fram mina gamla klätterprylar för säkerhets skull. Trollväggen nästa!

image80


I skruvar fast takfotsplåten från Byggmax. Den var tunn som papper så vi får se hur länge det tar innan den rostar bort...

image81


Halva taket pappat. Jag hyrde en spikpistol för detta ändamål, men varken I eller jag tyckte särskilt mycket om den. Visst går det fortare men med sämre kvalitet. Vissa spikar sköt den igenom pappen, andra gick inte ner ordentligt och många blev sneda och fula. Det är säkert en vanesak, men andra halvan av taket spikade vi för hand och det gick bra det med. Framför allt blev det mycket snyggare.

image82

Ha de gött!
/O

Takpyssel

070707
Det har varit en seg period ett tag nu och hamnar i "byggkoma" ibland. Springer bara runt och får inget vettigt gjort. Man har ju blivit van vid en viss sorts arbete med frigolit och betong så nu när det är helt andra saker blir man lite ställd. Att jag är ledig från mitt vanliga jobb och verkligen måste utnyttja tiden till max får mig att känna mig extra pressad. Vad ska jag ta tag i idag? Om jag flyttar den där brädhögen först så kanske... nej man borde kanske åka och handla de där expanderbultarna istället... eller tänk om det blir regn...osv. Man blir arg på sig själv och måste verkligen försöka tänka att allt ska göras och när man har bockat av en punkt, som dock kan vara väldigt fjuttig, så har projektet kommit en bit längre.

I vilket fall så har det hänt en del sen sist och det mesta kretsar till att få på taket; hammarband, bärlinor, stolpar, takbjälkar osv. Regniga dagar har jag försökt projektera ventilationen, som nu börjar ta form.


image73
Hammarbanden längs takfoten målades innan montering då den förmodligen kommer att ligga i blötan ett tag innan taket är på plats. S-listen var för bred och klipptes därför i två delar som lades omlott.

image74
Hmm... hur får man upp denna bastanta pjäs utan maskiner? Mera gröt var enda alternativet och det gick utan större problem tillslut. Även den dränktes in i träskydd även om det kanske var lite väl ambitiöst. I gillar att måla så han fick hållas...

image75
Takbjälkarna lades på en sida i taket och skruvades ihop plats. Det fungerade alldeles utmärkt och passformen överträffade både I:s och mina förväntningar. Vi fick dock trixa lite med höjden på upplagen för att allt skulle bli bra. Jag hade spikat ihop en mobil ställning på hjul som flyttades längs nocken vid monteringen.

image76
Det väntas regn så pressenningar får skydda allt tills vi får på spont och papp. Det känns verkligen härligt att kunna gå där under när det regnar och det känns väldigt stort när det är så högt i tak.

/O

RSS 2.0