Takpyssel

070707
Det har varit en seg period ett tag nu och hamnar i "byggkoma" ibland. Springer bara runt och får inget vettigt gjort. Man har ju blivit van vid en viss sorts arbete med frigolit och betong så nu när det är helt andra saker blir man lite ställd. Att jag är ledig från mitt vanliga jobb och verkligen måste utnyttja tiden till max får mig att känna mig extra pressad. Vad ska jag ta tag i idag? Om jag flyttar den där brädhögen först så kanske... nej man borde kanske åka och handla de där expanderbultarna istället... eller tänk om det blir regn...osv. Man blir arg på sig själv och måste verkligen försöka tänka att allt ska göras och när man har bockat av en punkt, som dock kan vara väldigt fjuttig, så har projektet kommit en bit längre.

I vilket fall så har det hänt en del sen sist och det mesta kretsar till att få på taket; hammarband, bärlinor, stolpar, takbjälkar osv. Regniga dagar har jag försökt projektera ventilationen, som nu börjar ta form.


image73
Hammarbanden längs takfoten målades innan montering då den förmodligen kommer att ligga i blötan ett tag innan taket är på plats. S-listen var för bred och klipptes därför i två delar som lades omlott.

image74
Hmm... hur får man upp denna bastanta pjäs utan maskiner? Mera gröt var enda alternativet och det gick utan större problem tillslut. Även den dränktes in i träskydd även om det kanske var lite väl ambitiöst. I gillar att måla så han fick hållas...

image75
Takbjälkarna lades på en sida i taket och skruvades ihop plats. Det fungerade alldeles utmärkt och passformen överträffade både I:s och mina förväntningar. Vi fick dock trixa lite med höjden på upplagen för att allt skulle bli bra. Jag hade spikat ihop en mobil ställning på hjul som flyttades längs nocken vid monteringen.

image76
Det väntas regn så pressenningar får skydda allt tills vi får på spont och papp. Det känns verkligen härligt att kunna gå där under när det regnar och det känns väldigt stort när det är så högt i tak.

/O

Kommentarer
Postat av: Viltfjäll

Fantastiskt kul att få hela läsningen i ett svep även om jag aldrig blev klok på kronologin? Fantastiskt mycket arbete nedlagt och det där med " tidsuppfattningen" känns igen, lika så det där med att vilja göra allt själv trots att man har nollkoll +från start. Det har ju visat sig att ett husbygge är otroligt mycket mer omfattande än man först ville tro :) All tid att tänka, utföra, planera och korrigera gör ju att det är minst sagt svårt att behålla lugnet alla gånger. Men det verkar som om ni nu kommit igenom så mycket och utfört fantastiska saker, besegrat massor av problem att ni helt säkert landar hem detta. Å därmed blir världens stoltaste husägare. Egenjobb är guld värt!

2007-07-08 @ 10:03:15
URL: http://www.husetvidhavet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0