Mesigt värre

"Blåmesen är ettrig som få. Har blåmesen bestämt sig för vad han vill ha låter den sig inte jagas bort utan strid." Denna information hittar jag på en internetsida. Ni kanske undrar vad blåmesar har att göra med vårt hus men det ska jag tala om att de håller på att flytta in! Under takfoten bakom panelen har mesarna hittat ett mysigt ställe.
Vi märkte detta genom att det började snöa i helgen, men det var ingen riktigt snö utanför köksfönstret, utan frigolit. Vår isoleringen hackades med andra ord sakta men säkert bort och detta gillades inte av människofamiljen som snabbt började fundera på åtgärder.
Jag tillverkade en fågelsiluett och satte upp på närmsta fönster, hade sett att det fanns sådana att köpa som fågelskrämmor, men den kanske måste vara svart för den hjälpte föga. (Denna var gul.) Fåglarna verkades snarare intresserade av denna okände gäst.
Dock inhandlades dagen därpå hönsnät och häftpistolen letades fram. Nu är framsidan på huset säkrat och när jag kom hem idag såg jag en förvirrad mes som fortfarande försökte komma in, ett dygn senare.
Stackars blåmes, men vi kan inte riskera att få hela vinden full med fåglar om de skulle äta sig igenom frigoliten.
Vi har ju fågelband under takpannorna men nu handlade det alltså om en annan liten glipa som tydligen var spännande.
Fortsättning följer.


Ni slipper se en bild på ett nät och får i stället en fin mes.

RSS 2.0