4000 skruv senare...

En öppen yta som denna är perfekt för alla små fordon. Det återstår endel pyssel men det är ju användbart redan nu. Vi har längtat mycket efter vårt trädäck så det känns kul. Måste också bestämma oss för hur vi ska behandla det. Vore kul om vi kunde få den ljusa färgen att bli kvar. Om man oljar ser det snart mörkt och skitigt ut har jag hört. Vissa såpar men jag vet inte. Får googla runt lite på detta.
 
 
/O

Trädäckus gigantus

Hej igen,
Här kommer en liten uppdatering av vad som händer på byggfronten...
 
Lilla toan är ännu inte klar. Jo så lång tid kan det ta att fixa ett badrum! Jag stressar inte direkt med detta (eller andra projekt heller för den delen) och joxar lite på regniga dagar när andan faller på. Kakling pågår. Jag återkommer till detta i ett senare inlägg.
 
Förrådsbygget tog en del av denna vår/sommar också, men nu är det väl såpass att vi kan använda det. Utsidan är målad och klar, insidan saknar lite finlir runt fönster och dörr samt eluttag och belysning. Vi hade tänkt ha det frostfritt under vintern så det blir mer fix under hösten.
 
Semesterperiodens stora projekt har annars varit trädäcket som ska fylla utrymmet mellan bostadshuset och förrådet. Det blir väl tilltaget med sina ~100m2 och då har vi ändå minskat ner det mot ursprungsplanen. När vi snörade ut yttermåtten insåg vi att det skulle bli alldeles för stort. Vi lyckades handla virket (145x45 i stommen  + 125x28 trall) just när Bygg-Ole hade sommarkampanj och vi valde dimensioner efter detta.
 
Vanligtvis när jag bygger något lite mer omfattande så brukar jag förbereda genom "bygga virtuellt" och cad:a upp allt hyffsat detaljerat. Denna gången orkade jag inte utan byggde på fri hand utan en endaste ritning. Det verkar funka än så länge. Det som oroar mig lite är vad som händer i vinter när mängder med snö lägger sig på. Vi brukar skotta taket och i vintras hade vi 2m höga vallar just där trädäcket ligger. Har lagt extra förstärkningar i stommen där det blir som värst. Funderar allvarligt på att införskaffa en snöslunga för att hålla undan.
 
Räcke eller inte har diskuterats. Just nu är det lite hög fallhöjd på sina ställen, men vi kommar förmodligen att fylla upp något med matjord och så gräs i slänten ner.  Inget räcke planerat för stunden alltså.
 
 
 

RSS 2.0