Gjutet var det här!

2007-05-22
Fick gjutningen gjord idag, två dagar innan planerat. Allt gick som smort och inga fadäser som med undervåningens väggar inträffade. Tur att man lär av sina misstag i alla fall.
Det är nu bara en planerad gjutning kvar nämligen gavelspetsar samt stödmuren som jag tänkte ta i samma veva. Jag har inte riktigt bestämt konstruktionen av stödmuren, men jag ska försöka knåpa ihop nått förslag som jag kan diskutera med konstruktören.

image63

Snart klart för gjutning

2007-05-13
Allt är i stort sett klart för gjutning nu. Övervåningen har gått betydligt smidigare nu när man har unvikit de största  fallgroparna. Har lite pyssel med att skumma igen glipor, sätta de invändiga spiklisterna, kapa långsidorna till rätt höjd samt fixa diverse genomföringar. Jag måste kolla med byggkonstruktören som gjort våra byggritningar om armeringen på något sätt kan göras annorlunda mot det sätt som är ritat för det blir krångligt med blockens interna stag.


2007-05-19
Fick göra ett ryck efter att ha pratat med konstruktören. Det visade sig att jag istället för att bara kapa långsidorna till rätt höjd även skulle bli tvungen att helt ta bort stagen mellan blocksidorna i översta blocket och ändra armeringen. Detta fick till följd att jag skulle bli tvungen att stötta sidorna bättre för att de ska hålla under gjutningen. I som hade tänkt åka hem till Värmland var på vippen att stanna kvar och hjälpa mig, men jag bedömde att jag skulle klara det själv ändå.

Det gick trots allt ganska smärtfritt att göra ändringarna och S har snart satt alla invändiga spiklister färdigt så det känns ganska lungt. Största bekymmret nu är väl egenligen att gjutarsnubben aldrig hör av sig och inte går det att få tag i honom heller. Bokade för ganska länge sedan när jag stötte på honom vid ett tillfälle och såg själv hur han skrev datumet i sin kalender, men jag har vid det här laget lärt mig att man inte kan lita på någon i byggsvängen.

image60

image61
maj 2007


Väggarna växer i vårsolens glans

2007-03-25
Hej igen! Dags att komma ut ur idet för nu är våren här. Sedan sist har jag gjort endel pappersarbete som t.ex. upphandling av fönster. Har funderat mycket på detta, men bestämde mig tillslut för karm av PVC, vilket verkar bli allt vanligare. Att de är underhållsfria, energieffektiva och förhållandevis billiga, även vid icke standarmått, var de avgörande faktorerna. De fina vinterdagarna har jag roat mig med att riva stämp och ställningar och rensa dessa från spik. Jag har också fått hjälp med att gräva ned och ansluta serviser av alla slag så nu är huset så gott som inflyttningsklart :).

image47

De senaste dagarna har jag börjat med ställningen och gjutformen för balken under väggen vid vardagsrumsutbygget. S målade UPE-balken och stolparna härligt "rostskyddsröda" och E gjorde en insats med hammaren.

image48

image49

image50


2007-04-14
Betong är tungt! ...något som jag och I, som nu är hos oss igen, kan erfara. Under arbetet med armeringen av "vardagsrumsbalken" bedömde vi att det skulle bli svårt att fylla den med betong på ett bra sätt vid kommande väggjutning så det skulle bli tvunget att göras i förhand. Sagt och gjort, 40 säckar betong blandades till och hinkades upp till balken 3m upp. Drygt ett ton senare var allt fyllt och att man var lite mör i kroppen efteråt ska inte förnekas.

image51

image56

image53

image55


2007-04-28
Det går sakta men säkert framåt. Eftersom jag jobbar under veckorna får I bygga själv på dagarna. Väggen har nu fått fullhöjd och vi håller på med att såga ut öppningar för fönster och dörrar. Man kommer under arbetets gång på vissa saker som ändras, som placering av fönster t.ex. E's sandlåda fick lov att flytta på sig när vi senast grävde på tomten och nu när det börjat bli lite bättre sandlådeväder blev vi tvungna att återställa den igen. Den blev lite mindre, men fick en mycket trevlig placering med utsikt åt alla håll... precis bredvid toatanken... :(.

image57

image58

image59
maj 2007


Bygga och gjuta bjälklag

2006-09-18
Nu känns det äntligen som om nästa etapp, valvet, är igång. Vi har byggt alla stämp och bockryggar som samverkansplåtarna ska ligga på. Först tänkte vi hyra stämpen men när de försökte lura mig på priset struntade jag i allt det och köpte 45x95 reglar istället. Hade jag hyrt skulle jag fått betala mellan 5-10000, men träreglarna kostade 2500, vilka jag ju dessutom kan använda till annat sedan.
A var här och hjälpte oss att svetsa stolparna och UPE-balken som ska bära valvet över vardagsrummet. Börjar bli klart för plåtarna!

image42

image43


2006-10-06
Alla plåtar är nu på plats. Svetsakuten, A, fick än en gång rycka ut och göra lite kompletterande arbeten. Tur att man har goda vänner. På bilden kan man se hur vi böjt ned vartannat järn från väggen ut längs plåten. Dessa järn har sedan kompletteras med lika många "L" som går upp i övervåningens väggar. Förutom detta ligger dubbla 12:or längs båda långsidorna. Armeringsnätet har ingen hållfasthetsfunktion utan har egentligen bara till för att fästa golvvärmeslangarna i. På toppen ska sedan järn läggas tvärsgående den bärande hjärtväggen med ett avstånd på 200mm. Sammantaget är det en ansenlig mängd järnskrot som ska täckas med betong. Att det blir stadigt är det ingen tvekan om. Hoppas bara att nedböjningen inte blir så stor så man tvingas flytspacka hela övervåningen.

image44


2006-10-13
Fältarmering och genomföringar är nu klara liksom golvvärmen som denna gången provtrycktes med luft. Funkade mycket bättre än med vatten som jag gjorde i bottenplattan. S och jag har även gjort en slags karta över hela plattan så vi vet var vi kan borra utan att ha sönder rören. Jag har nämligen tänkt stämpa övervåningens väggar på "vanligt" sätt för enkelhetens skull. Klart för gjutning!

image45


2006-11-09
Har haft väldigt svårt att få någon att hjälpa mig med gjutningen, men nu är det i alla fall gjort. Lyckades typiskt nog tajma in första riktigt kalla dagen med snö, blåst och minusgrader. Detta resulterade i att man inte kunde stålglätta utan fick torrslipa senare. Jag var orolig för att betongen skulle frysa och gjorde allt som stod i min makt för att göra det lite varmt och mysigt. Inte konstigt att jag äntligen fick ett gjutdatum, ingen annan ville väl gjuta just denna dag. Det verkar ha gått bra i alla fall. Ytan är naturligtvis inte lika fin som bottenplattan, men det är acceptabelt. Eventuellt får man flytspackla.

I min ursprungliga, något optimistiska, tidplan hade jag tänkt få på taket innan vintern, men det är bara att glömma. Nu har jag dessutom börjat jobba igen efter ha varit tjänstledig en tid. Tror jag satsar på pappersarbete under den mörkaste perioden. Kan va skönt med en paus.

image46
november 2006


Mura innervägg och laga trasigt hörn

2006-08-26
Det känns skönt att ha gjutningen bakom sig. Min pappa, I, hade åkt hem innan och slapp se eländet, men har nu kommit tillbaka. Vi koncentrerar oss nu på nästa moment i byggprocessen, nämligen bjälklaget mellan våningarna, eller valv kanske det heter om det är av betong som i detta fall. Just det här momentet har varit något som jag inte riktigt fått grepp om hur krånligt det egentligen är att få till. Det är ju som att göra en ny grund fast 2.5m upp i luften för att komplicera det hela ytterligare.
Innan vi kan börja lägga ut samverkansplåtarna som utgör undersidan/underkantarmering måste vi mura färdigt de bärande väggarna under. Det är en ganska bra träningsform det här med murning.

image37


2006-09-05
Murningen har verkligen varit tung, men nu är det inte mycket kvar. En lite regningare period har börjat för ovanlighetens skull så vi la upp plåtarna lite tillfälligt som ett tak för att kunna mura ändå.

image38


2006-09-07
Har fått en släng av "murararm" så jag fick byta arbetsuppgift ett tag. Det misslyckade hörnet måste byggas om; gammal betong hackas bort, utsidan byggas upp på nytt med frigolit. Vi bestämde oss för att gjuta nedre hälften av stolpen själva för att ha kontroll på att allt blev fyllt ordentligt.

image39
September 2006

Väggarna växer fram

2006-07-09
Har nu börjat montera väggarna! Experimenterade lite med att sätta understa blocket mot plattan med murbruk emellan, men gick istället över till fogskum vilket var mycket smidigare. Det har gått segt framåt, men jag tror att man måste vara väldigt noggrann med att få första lagret rätt annars kan det bli jobbigt högre upp. Min pappa, I, har kommit hit för att hjälpa till. Det känns väldigt skönt att ha någon att diskutera sina funderingar med, även om han liksom jag är en total novis på denna byggmetod.

image23


2006-07-12
Efter att första lagret var avklarat går det hela mycket snabbare. Det är väldigt roligt att bygga när det går så här lätt. Ett annat plus är vädret som varit fantastiskt den senaste tiden.

image24

image25


2006-07-14
Nu når vi inte högre utan har fått börja sätta upp ställningar och stöttor. Jag visste innan vi började att det fanns enklare metoder för att stötta upp väggarna än den något föråldrade metod vi försöker oss på. Det vanligaste verkar vara att man lägger ett armeringsjärn rakt genom väggen i över- och underkant. Dessa järn håller fast träreglar på var sida vägen med formlås. Detta kompletteras med en stötta inåt som fästs i plattan med expander. Mina tankegångar har varit att dessa järn rakt genom väggen utgör en mindre trevlig köldbrygga samt att jag inte vill borra i plattan på grund av den ytligt liggande golvvärmen. Den variant som vi gör, med reglar och stöttor på var sida väggen, är inte lika smidig, men det ska fungera den med.

image26


2006-07-15
Arbetet med ställningar/stöttor fortgår. Det är ett ganska drygt arbete och man inser nu att allt arbete runt omkring, och inte just staplandet av blocken, är det som är tidsödande med denna byggmetod. Det är något som jag inte tänkte så mycket på innan. Och ännu har vi inte någon nytta av att byggmaterialet är okänsligt mot fukt eftersom det helt enkelt vägrar regna ;). Vi har också murat upp två skift på hjärtväggen för att har något att fästa stöttorna i. Man börjar så smått skönja husets former.

image27


2006-07-21
Vägghöjden har inte ökat så värst mycket på några dagar. Anledningen är att arbetsuppgifterna ökar efter hand. För att kunna göra det måste man göra det... och innan det så.. osv.
Har funderat ut en metod för hur vi ska fästa panelen som jag tror kommer bli bra. Vet faktiskt inte hur man brukar göra, då de flesta verkar putsa sina hus, så detta är vår egen variant. Vi fäster 34x45mm läkt i blockens urfasningar med lim och 150mm långa träskruv, vilka sedan kommer att gjutas fast. Det verkar bli rejält och bra att fästa träpanelen i. Dessutom kommer nedersta läkten utgöra en bra kant vid putsningen av sockeln.

image29


2006-07-27
Stöttor och ställningar runt hela huset är avklarade. Lagret ovan alla fönster- och dörröppningar kräver nu att vi börjar med lite mer besvärlig armering, något som varit enkelt hittills. Satte min stackars far i lite styrketräningsjobb med att bocka till de byglar som kommer pusslas in i väggen över de största öppningarna.

image30

Byglarna är på bilden påträdda på de undre järnen. På detta kommer ett blocklager, sedan träs två järn in i byglarnas överkant och najas ihop till en "korg". Vi var förmodligen aningens överambitiösa med detta då vi gjorde detta förfarande över nästan alla öppningar, även de de som inte var jättelånga, men det ska ju trots allt stå en hel övervåning av betong ovanpå!

image31


2006-08-12
Armeringen i väggarna är nu i största mån avklarad. Har börjat på sista blockskiftet som kräver lite modifiering. Betongvalvets undersida, utan innertak, ska ligga på 2,60m vilket ger 10,4 skift. För att enklare kapa översta blocket byggdes denna tingest kallad "SågBengt".

image32

Ryggdelen sparades och kommer att utgöra formsida för betongvalvet. Hade lite tur med måtten här då vi inte behövde justera ryggsidans höjd. Det gick jämt upp eftersom valvets tjocklek är 150mm.

Så här fint blev det när SågBengt varit i farten!

image33


2006-08-21
Har gjutigt ytterväggarna idag och känslorna är blandade så här efteråt kan man väl säga. Allt började fint och betongen försvann i håligheterna. Jag satt och tittade på i solen tillsammans med min gode granne A och hans lille son då jag till min fasa fick se flera hundra liter betong rinna ut på plattan under köksfönstret. Ett block hade tryckts upp av betongen och glidit åt sidan. Lyckades trycka tillbaka blocket och fästa det hjälpligt på plats. Jag började skotta och springa med hinkar som en vansinnig, men mitt i allt fick jag till min fasa se hur ena hörnpelaren vid vardagsrummet brista nertill. Jag och A gjorde några tappra försök att rätta till den med stöttor och stag. Man provade att fylla en gång till, men samma sak hände igen. Som grädde på moset meddelades att översta skiftet hade en tendens att flyta upp. Värsta adrenalinkicken hade dock släppt vid det här laget och jag kände mig mest uppgiven. Hur kunde detta hända? Är det bara att riva skiten nu och börja om eller? A såg min förtvivlan och peppade så gott han kunde.

Så här i efterhand, när man fått lite perspektiv på det hela, så är det inte så farligt i alla fall. Facit av det hela blev ungefär att alla väggar utom just ovan nämnda hörnpelare hade fyllts och var väldigt raka och fina. Några fadäser beskriva nedan, men allt går att rätta till utan någon egentlig försämring av slutresultatet. Ett litet steg tillbaka bara....

Några tips till andra byggare:

* Limma alla block oavsett vad tillverkaren säger. Viktigast är dock de översta lagren.

* Stötta väggarna ordentligt! Det spelar ingen roll om man sätter 100 stöttor, de måsta sitta väl förankrade också, både uppe och nere.

* Tänk igenom alla svagheter och problemområden. Betongen har en enorm tryckkraft på formen.

Blocket under köksfönstret satt någon centimeter förskjutet. Spikregeln för fasaden ligger dock rätt. Får väl karva lite på isoleringen för att det ska se snyggt ut om någon tittar under panelen.

image34

Ett fåtal block i översta skiftet hade lyfts upp av betongen några centimeter. Får justera höjden så att det går att lägga rakt på kommande lager.

image35

Hörnpelaren måste byggas om delvis och får fyllas igen i samband med gjutningen av valvet.

image36
augusti 2006

Vi bygger grunden

2006-06-01
Har nu börjat pyssla med kantelementen. För varje block som lades ut jämnades först av med finare material för att de skulle stå bra och fixerades sedan med en lagom stor sten.

image13


2006-06-04
Kantelementen på plats. Har grävt ned serviser för el, tele/data och vatten. E hjälpte till med avloppsrören. Av någon anledning verkade han tycka att det var roligare att skotta igen när jag grävde upp och tvärtom.

image14


2006-06-08
Avloppet är i det närmsta klart. Återstår bara att skotta igen. Ett misstag i mätningen vid tidigare nedläggning av "radonröret" tvingade fram denna skojiga krumelur. 110-rören är för WC respektive BDT. Här syns anslutningen till övervåningen.

image15

Blev nöjd med den slutliga dragningen av rören i alla fall. Har funderat några timmar över detta. Blev dock aldrig riktigt klok på skillnaden mellan de röda markrören och gråa HT så jag tog lite av varje :).

image16


2006-06-11
Isoleringen är på gång. En av de varmaste dagarna på året, måste vara ett tecken!

image17


2006-06-18
200mm isolering under plattan är nu på plats. Jag var länge i valet och kvalet angående mängden isolering men bestämde mig tillslut för detta. Enligt tillverkaren av mina kantelement så ska en grund byggd med dessa ha samma U-värde som motsvarande L-elementsgrund med 300mm isolering. Hur det blir i verkligheten är väl en annan sak antar jag eftersom "en grund" kan se ut på mänga olika sätt. Som ett litet exempel ligger detta hus i souterräng, vilket gör att s.k. fullgjutningar måste göras för att klara lasten från jordtrycket. Detta innebär i praktiken att den isolering som skiljer plattan från kantbalken (själva finessen med dessa kantelement) tas bort på vissa ställen. Å andra sidan kommer detta att ligga under mark så effekten blir inte så stor, men ändå. Hur det blir kan endast framtiden utvisa (eller inte ens det... hur vet man hur mycket man kunde sparat med mer isolering i grunden???).

Har också börjat lite smått med armering i kantbalken samt i de lastupptagande voterna.

image18


2006-06-22
Har bestämt mig för att köra PEX rör-i-rör för vattenledningar. Kallvatten lades mellan isoleringslagren och varmvatten ovanpå. Jag har sett lite olika varianter på detta, men jag tror den här blir bra.

Jag passade på att lägga ner rör mellan ack.tank och kamin för eventuell vattenmantling, något som jag har haft funderingar på en längre tid. Man borde kanske haft plusprisol men den var så dyr så det fick bli vanlig 22mm prisol istället. Jag fräste ett spår i isoleringen, lade ned rören och fyllde över med fogskum. Man ser det på bilden som ett skidspår tvärsöver. Ett gångbart alternativ kunde kanske ha varit att lägga rören mellan isoleringslagren.

image19


2006-06-22
Puhh... armeringsnäten på 2.5x5m är inte så lätt att få på plats själv men det gick tillslut. Jag har lagt stor möda på att placera distanserna så nätet inte kommer för högt i överlappningar och nära golvbrunnar, vilket annars är lätt hänt. Golvärmerören ska ligga ovanpå och de bygger ca 20mm och ska ha ca 30mm betong över sig. Det finns inte så mycket utrymme att spela på och man vill inte riskera att rören kommer upp vid gjutningen.

image20


2006-06-29
Några hundra meter senare är nu golvärmen klar. Jag gjorde några tappra försök att få tag i någon VVS-gubbe som kunde provtrycka allt innan gjutningen, men de fanns helt enkelt inte att få tag i. Detta verkar vara signifikant för större delen av byggsvängen; antingen är alla utan jobb eller så är de fullbokade ständigt. I vilket fall så provtryckte jag själv med vattenslangen och manometer, men det är svårt att tolka resultatet. Trycket sjunker alltid efter en stund! Förmodligen är det luft i systemet. Bara att hoppas på det bästa.

image21


2006-07-03
Man har ju hört talas om "gjutarfrossan", men den hann jag aldrig få. Det blir alltid stressigt på slutet hur mycket tid man än har. Upptäckte igår kväll att jag glömt klippa av ändarna på buntbanden som håller golvvärmerören. Dessa skulle komma att sticka upp ovan ytan så det var bara att tända 500W-lampan, vika sig dubbel och börja knipsa....hundratals. Att jag var halvt magsjuk gjorde inte saken lättare.

Gjutningen gick i alla fall enligt plan. Fick 200 liter betong över så det räckte till det lilla fundamentet för soptunnan som S byggt tidigare.

image22
juli 2006

Spaden i jorden

Vi, S och O och sonen E, har påbörjat vårt livs projekt, att bygga vårt eget hus. Inte förrens nu i maj 2007 har vi fått tid att "visa upp" vad vi åstadkommit. Men nu så.....O har dock dokumenterat tidigare.

Såhär började det:

2006-03-25
Det har varit hektiska dagar nu ett tag med att förbereda inför grävningen; trädfällning, rishögar köras på släp till tippen, rishögar eldas på tomten då man insåg att det skulle bli alltför många vändor till tippen, rishögar köras till tippen igen då jag började känna att jag rökförgiftade grannskapet med mitt eldande. Tålamodet tog slut just innan sista högen skulle köras bort så den flyttades istället några meter till annan plats på tomten.

image3

S förberedde för att kunna flytta Rhododendronbuskarna. Jag är ingen trädgårdsexpert, men jag har nu förstått att uppväxta trädgårdsväxter betingar ansenliga summor så det är säkert värt mödan om man vill ha lite fint i sin trädgård framöver.

image4


2006-03-30
Äntligen är det dags att sätta spaden i jorden på riktigt! In brummar grävskopan och allt man kan göra nu är att titta på. Efter alla maskiner som varit på tomten är det inte så konstigt att just grävskopor verkar ligga min son varmt om hjärtat.

image5

Jag vill ju spara så mycket jordmassor som  möjligt för att fylla upp runt huset, men platsbrist gjorde att vi fick köra bort mycket, ... sisådär 20-30 lass för att vara lite mer precis. Det skulle ändå finnas så det blev över då man nu efter en stunds grävande hade skalat av en ansenlig mängd berg. Uppemot 200m3 kom vi fram till efter lite räknande. Det skulle senare visa sig att det även det mesta av detta kördes bort i all hast efter sprängningen. Jag får väl köpa tillbaks stenen när det är dags att planera runt huset...hmm.

image6


2006-04-12
Fick lite paus i husprojektet innan alla förberedelser inför sprängningen var klara, men nu är allt igång igen. Enorma mängder sten tornade nu upp sig på tomten efter spränggubbarna varit i farten. Verkade inte speciellt lättgrävt.

image7

Själva sprängningen och all urgrävning gick smärtfritt sånär som på denna lilla kvarglömda stump. Fick slita rätt bra för att få bort den, men det gick i alla fall tillslut med slägga och bergkilar.

image8


2006-05-17
Har äntligen fått bort all sprängsten och singlet läggs ut. Undergrunden ser ut ungefär så här; 50-100cm packad sprängsten, 20-30cm singel och ca 5cm ärtsingel på toppen för att lättare jämna av. Slangen som syns är för radon. Den läggs i en slinga och dras sedan upp genom plattan. Efter en hyffsat plan yta försvann de tunga maskinerna. Nu är det bara att dra på sig arbetsvantarna!

image9

Rörgraven förbereds. Hoppas man inte glömde något bara. I väntan på det kommunala avloppet så får jag koppla in allt mot den gamla tanken och indränanläggningen. Jag måste därför ha skilda avloppsrör för WC och BDT.

image10


2006-05-23
Av logistiska skäl vid tidigare grävarbeten fick dräneringen grävas ned för hand. Det gick väl ganska bra så länge man inte behövde lite djupare och nådde sprängstenen. Det var ett mycket tungt arbete....därför satte jag spaden i händerna på min gode granne ;)

image11

S och E var också med och skyfflade sten....

image12
maj 2006

RSS 2.0