Värmländsk arbetskraft

Usch vad jag är dålig på att uppdatera här men här kommer en liten rapport i alla fall...

Det har ju ändå gått lite framåt den sista tiden då "farfar" med snickarkompis från Värmland var här en vecka. De började med att stänga resterande väggar så nu är det spånskivor överallt utom i badrummen där jag inte ännu undersökt vad som gäller med avseende på våtrumsskivor osv. (Verkar förresten vara osäkra tider att bygga badrum nu då de olika branchorganisationerna, vars åsikter man bör hålla sig till, inte är helt överens själva. Det blir dock ett senare problem.)

Nästa moment gubbarna gav sig på var att gipsa taken. Jag trodde faktiskt inte att de skulle hinna allt, men efter några 12h-dagar så satt allt på plats så det var ju skönt. Överallt utom de bakre delen av bottenvåningen ska dock panelas utanpå gipset så mer takjobb återstår. Jag tänkte använda s.k. panelskivor, en fräst mdf-skiva som ska se ut som vanlig inomhuspanel fast med fördelen att den inte torkar isär eller har kvistar som måste behandlas. Förhoppningsvis går det även snabbare att få upp den. Tänkte sedan sprutmåla den på plats i taket. Om konceptet fungerar får framtiden utvisa men jag har i alla fall hämtat hem ett lass från Byggmax.



Hade senare även hjälp av murare R som putsade vår invändiga leca-vägg. Jag hjälpte till så gott jag kunde med att blanda bruk och springa med säckar. Det hela ser bra ut vid första anblicken (jag tänker inte titta noggrannare) och tillsammans med taken så har "färdighetskänslan" höjts ordentligt.

 

För övrigt jobbar jag vidare med fönstersmygar som jag gör av  19mm mdf. Jag börjar väl få upp stilen, men det tar väldigt lång tid om man ska få det snyggt. Några av övervåningens fönster är kvar samt lite på vardagsrummets fönsterparti. Skulle vilja bli klar med detta innan vi börjar med väggips som är den kommande aktiviteten.



/O

RSS 2.0