Ikväll

Nu blir ni förvånade, ett inlägg igen, dagen efter ett annat. Så snabba uppdateringar är ni inte vana vid här inte.....O jobbar på!


Snart ska vi dansa på vårt nya golv....

Godnatt!
/S

Ingen hjälp med hjälp

Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Nu har vi precis avbrutit projekt "bygga badrum med inköpt hantverkshjälp". Det blev liksom lite tokigt om man säger så. (Inte bara tokigt, men lite för mycket tokigt.)  Det blir ingen lång utläggning här om detta. Det har ni redan hört med egna öron, ni som orkat lyssna. Övriga intressenter som vill höra om det lilla äventyret är hjärtligt välkomna att fråga.
Vi berättar så gärna.
Någon annanstans än på denna blogg.
Här har vi BARA roligt!


Gör om, gör rätt!

Så det blir till att fortsätta själva. Jippi, det är vi så himla bra på ju! Det gäller att ge sig själv beröm så orkar man längre och håller modet uppe. För det är lite segt nu. Börjar känna att det är kyligt på morgonen när man ska kliva upp. I lilla stugan alltså. Man längtar och trånar efter att få vakna upp en sådan kylig morgon, slänga benen över sängkanten och inte känna minsta lilla drag av kall luft längs golvet. I vårt nya hus behöver ingen frysa. Det lockar vi med när E inte alls tycker att det ska bli kul att flytta.

- "Jag har det ju bra här, bakom mitt draperi i hallen, där jag kan ligga i lugn och ro och titta på alla mina leksaker på hyllan ovanför."
Nej, varför ska man ha ett eget stort läskigt sovrum, när man kan ha det så bra bakom ett draperi i hallen? En klok fråga från en klok pojke.

Hans föräldrar har till och med inhandlat, eller i alla fall gjort ett halvdant försök att inhandla (lite transportproblem men det löser sig), garderober med inredning till honom och hans bror, att ställas in i deras blivande gröna sköna sovrum! Det kommer att bli så fint och bra och kläderna kommer att kunna läggas i garderober med dörrar som kan stängas. Inga fler lådor som svämmar över och kläder som blir liggande framme på grund av platsbrist. JAAAA!

Jag fortsätter också evighetsprojektet måla lister......


Nymålad fönsterbänk och foder

Det är mycket städning som hägrar också. Man skulle kunna gå runt jämt och plocka saker och sopa. Läste nyligen godnattsaga för barnen.
 "Åh vad härligt det dammar", tyckte Bullerbybarnen. Jag håller inte med!


"Dammdidam"

Ja, just det, tävlingen? Jodå. Den gäller ännu och av de tävlande är några få kvar. Ni vet vilka ni är. Heja er, heja oss!

Tjingeling.
/S

Kakel spektakel

Okej okej, jag ska berätta. Vad händer egentligen undrar ni! Ni får gärna tro att inaktiviteten här beror på den oerhört höga aktiviteten i byggandet. Nja, jag är ledsen att säga det men så är inte fallet. Jag har själv roat mig med att ha semester och tagit med mig barnen och ibland även O till annan ort. Vi har även lämnat ön då och då till förmån för en annan ö. Så bra kan man ha det när man är skärgårdsbo, både vinter, vår, sommar och höst.

Valen av kakel och blandare till kök och badrum är gjorda! Även handfat till lilla toaletten och ett badkar till badrummet är inköpt. Många val blir det, men de svåraste är gjorda nu.


Köket är färdigkaklat, vi kunde bestämma oss till sist


Gissa hur många kartonger det kommer när man beställer ett kök! Vi har öppnat kartong erfter kartong...


... först kök, sen pizza



Har försökt få två badrum klara genom att ta hjälp med det. Men det är som det är mest, inte går det snabbare för det! Lite olika anledningar till varför, men den höga luftfuktigheten denna sommar verkar vara den största boven i dramat. Det är tätskikt av foliemodell, alltså på rulle, som limmas upp på väggarna. Detta är en ny metod men som nu i sommar blev ett krav då man bygger badrum. Limmet har helt enkelt vägrat att torka. Det har nu stått i mer än en vecka efter den senaste limningen och nu kanske det börjar bli tillräckligt torrt i alla fall? Jag vet inte. Men hade vi vetat detta hade vi nog ändå valt ett annat sätt, trots kravet från branschen. Det känns ganska löjligt med alla dessa krav på våtrumsskivor och tätskikt som ska vara så in i norden säkra. Om några år är det väl nåt nytt som gäller ändå! Men vi vill ju göra enligt gällande regler så nu är det som det är. Inget får visst vara för enkelt!


Lappat och lagat


När jag inte flytt denna byggplats har jag spacklat lister och foder, slipat och målat. Det har blivit ett och ett halvt rum färdigmålat. Det är kul att måla. Resultatet syns så väl!


Noga i hörnen där två färger möts


Kanske ett blivande gästrum, som redan har invigts av långväga gäster


Grönt är skönt i barnens sovrum



Till sist lite oljning av det platsbyggda skrivbordet


/S
 

RSS 2.0