Oktoberrapport

Vi hade från början tänkt ta hjälp med fasaden, men som vanligt blev det att vi knatade på själva istället, även om vi lyckats lura hit "Morfar" några dagar. Har nu lite pyssel kvar på norrsidan samt diverse stuprör här och var. Det kan ju smälla till och bli kallt rätt vad det är och man vill ju gärna hinna måla allt, men förhoppningsvis blir vi klara nästa helg. En erfarenhet som vi fått efter senaste tidens jobb är att runda fönster är väldigt dyra, materialet förvisso, men framförallt all den tid som lagts ned på att få det snyggt. Något att ta i beaktning om man ska låta snickare göra jobbet...

"Farfar", som ju bor hos oss för att hjälpa till med husbygget, har nu lämnat oss till vårt öde. Han har den senaste tiden jobbat själv på dagarna här i höstrusket och jag har tyckt lite synd om honom. Stort tack för hjälpen! 

Ska bli skönt att komma inomhus där vi nu, som tidigare sagts, har värmesystemet uppkört. Kör på lägsta "kurvan" men det håller ändå 16° och det känns lite onödigt. Får nog köra sommardriften ett tag till. Börjar förstå upplägget på värmepumpens menyer och namn, men vissa saker är aningens förvirrande.

Jag håller även på att rita upp trappan i SolidWorks och det ska bli kul att börja bygga den. Har funderat fram och tillbaka huruvida vi ska ge oss på att bygga själv eller köpa färdigt och just nu lutar det väl åt det första, trots förmaningar från vissa - främst det äldre gardet. Jag vägrar inse att "...man måste ha en hel snickarverkstad för att få det snyggt!". Detta kan jag hålla med om när det gäller vissa typer av trappor, men jag tror inte det gäller vår trappa och det sätt jag tänkt bygga den på. Det slutar kanske med att finishen blir lite sådär, men tillfredställelsen av att ha designat och byggt den själv uppväger då säkert det.

           

/O

RSS 2.0