Klinkerinköp

080313

Jag har inhandlat klinker till större delen av bottenvåningen, sisådär 60kvm, och passade på att köpa en dryg pall och fick då lite bättre pris. Förvisso tillkommer fix och fog, men 5000:- får väl anses som ganska prisvärt. Tanken är alltså att köra dessa plattor i hall, kök, tvättstuga och förrådsutrymmen. Badrummet får annat klinker och i vardagsrummet är det troligtvis ek-parkett som kommer att läggas.

Vi har funderat på vilken färg man ska ha på fogen. Ljus fog skulle säkert vara ganska snyggt, men hur praktiskt är det? Jag vet själv hur trist det var i vår förra lägenhet, där vi ofta satt på knä och skubbade fogarna med tandborste för att de skulle se fräscha ut. I morgon kommer en golvläggare hit och lägger tätskickt och eventuellt plattor i tvättstugan så jag får väl passa på att diskutera det hela med denne då.

Bilden på det lagda golvet hittade jag på nätet och det är detta klinker vi ska ha, med skillnaden att vi har 31x31cm medan de på bilden är 41x41 eller nått i den stilen. Vi kommer inte att göra en så tjusig läggning i vår tvättstuga men i hall/kök vore det ju kul att piffa till det lite.

 

/O

Tvättstugan i fokus

080313

Har inte blivit något bloggande på ett tag och det beror väl på att det inte hänt så mycket i bygget den senaste tiden. Jag har ett "litet" mål om att kunna bo i huset nästa vinter (därmed inget sagt om hur färdigt huset är när vi väljer att bo i det...) men alla vet ju hur det är med sådana mål.

Då vi tidigare tyckte att byggprojektet förlöpte alldeles för smidigt och fort, passade vi på att utöka familjen med ytterligare en medlem, lille V (ännu en grävmaskinsfanatiker?). Småbarn tenderar ju att skapa väldigt mycket fritid för föräldrarna, så för att råda bot på det startade jag också egen firma och är nu stationerad hos en kund på andra sidan stan. Dessa åtgärder har åter tagit framstegen i husprojektet till en lugn och behaglig nivå och vi får till stor del förlita oss på att våra föräldrar tar sig tid att hjälpa oss. Vi börjar närma oss 2-års jubileum för husprojektet så om man är negativt lagd så kan man bekymra sig för hur mycket vi egentligen har kvar, eller så kan man läsa bloggen från början och förundras över det som åstadkommits och att det faktiskt finns ett ljus i tunneln. Jag själv svänger lite mellan dessa lägen beroende på dagsformen.

Innan mina föräldrar tog sig varsin välbehövlig semester i Turkiet respektive Kina, var pappa I här och snickrade. Innertak, uppregling av leca-väggar och skivsättning framförallt. Som jag nämt i tidigare inlägg har vi fokuserat på att få in värmepumpen som ju ska stå i tvättstugan. Där börjar det därför se lite färdigare ut. Vi har fortfarande ingen värme påkopplad men ett vi har kommit ett steg närmare i alla fall. VP och solpaneler är levererade. Att få in pumpen i huset var en historia för sig; tre man och en pirra som såg tämligen ansträngd ut. Vilken klump! När 200l tanken blir fylld kommer den garanterat att stå stadigt.
 

Vi väntar nu på att tvättstugegolvet ska bli "klinkrat", en grej som jag anlitar folk till. Det var en kille här för ett tag sedan och flytspacklade, vilket inte såg speciellt svårt ut. Jag var med under själva "akten" för att lära mig lite och nästa rum som ska spacklas försöker jag nog själv. Jag kommer nog också att lägga klinker själv i andra utrymmen. Just att sätta plattor är något jag sett fram emot men tvättstugan är ju extra krånglig med fall och rör.
  


/O

RSS 2.0