Östländsk arbetskraft

Det byggs för fullt på huset! S och barnen har varit några veckor på semester då jag själv varit hemma och knåpat. Lite trist men det känns ändå som om det är en uppoffring vi vill göra för att komma vidare. Passade även på att ta hjälp av två arbetare från öst. En av dem pratar inget språk som jag behärskar och den andre är döv och kan inte prata alls. Nu verkar det kanske som om detta är upplagt för missförstånd, men det är faschinerande vilka konversationer man kan hålla bara genom att använda kroppsspråket. Det har funkat utmärkt även om man hoppats på att det skulle gått lite snabbare. Ingenting har faktiskt blivit fel och det svåraste har varit att få dom att förstå att vi har en septitank och lämpligtvis inte fyller den med kaffesump (och annat skit =)).

Läget just nu är i alla fall att hela huset, förutom badrummen och ett förrådsrum, är gipsade. Snart kommer även takpanelen som jag nämt tidigare vara färdig och uppsatt. Själv håller jag på och spacklar och slipar. Jag fick låna en "giraffslip" och den underlättar helt klart på de stora ytorna även om den inte är så fantastisk som vissa menar. Det bästa med den är att man slipper nästan allt slipdamm och det är ju inte fy skam. 


S stoppar in isolering bakom smygarna.


122st gipsskivor från Baltikum (levererade till dörren...)


Gipsning av väggar


"Giraffen" in action


Gipsat, spacklat och takpanelen på plats. Så här ser det ut i större delen av huset nu.


E blev aningen överraskad när han fick ett litet hus av den ene byggkillen. (Lila underdelen, byggd för 2 år sedan av hans mamma - skulle föreställa bondgård. Ha ha.)

/O

RSS 2.0