Även en uthus behöver en grund

Höstens projekt är att bygga en ny friggebod där den gamla, numer rivna, boden fanns. Vi vill gärna ha en byggnad där, som lite insynsskydd mot grannen och för att skapa lite innegårdsskänsla. S verkar ha allt klart för sig hur den ska användas (som ett uteförråd), men jag kan tänka mig andra möjligheter också så jag bygger den isolerad och med en något rejälare stomme än vad som kan anses normalt.
 
 
Senast vi hade grävare här för att fixa nya VA't så bad jag dem också att fixa undergrunden för boden. Nu när det var jämt var det enkelt att gjuta en liten sula för krypgrunden. Grannen A hjälpte till att skyffla betong då rännan inte räckte fram överallt.
 
 
Så här glad blir man när man murar!
 
 Det är kul att bygga tillsammans.
 
/O

VA-frågan är nu löst

Då har vi blivit med kommunalt vatten och avlopp. Man ska väl akta sig för att säga att det gick bra förrän man sett fakturan. Vi stötte på berg och beslutade att spränga, vilket ju inte direkt är gratis. Men ändå, vi har fint vatten i kranen och bajset får åka kana ända till Lidingö. Vi passade på att göra lite tomtplanering också när vi ändå hade grävaren här.
Vi övervägde friggolådor med elkabel men då skulle vi blivit tvungna att fylla upp tomten i stället. Berget låg strax under markytan.
Borrigg modell större.
Många rör i marken. Svårt att veta vad som är vad för den som eventuellt gräver här efter mig.


Vi fick en uppfylld platå framför huset istället för ruinen efter gamla huset som fanns där tidigare. Planen är att bygga trädäck här någon gång när andan faller på.

/O

RSS 2.0