Toorna...eller vad man säger...

071015
Nu är "toorna" inköpta, javisst. Det fick jag just höra av maken som berättade den stora toalettnyheten. Det var ett erbjudande som inte gick att missa och så fanns det bara två exemplar kvar i affären. Man får köpa grisen i säcken, (eller ska man säga toan okissad?) i ett sånt läge. Så då har vi gjort det, köpt 2 toaletter alltså, för första gången i livet. Min förhoppning är att det även var den sista...
/ S

Mest fönster

071005
Länge sedan förra inlägget men arbetet fortskrider, om än i snigelfart. Här en liten rapport från den senaste tiden...

- Taket är klart! Vindskivor, plåt, genomföringar pannor osv.

- Fönster är monterade.... i det närmsta, men det återstår några få. Tar en bedrövlig tid att få ett fönster på plats. En dag/fönster i värsta fall. En något bökig monteringsmetod med vinklar o.d mot betongen gör att det blir väldigt många moment. Fönstrena är dessutom svåra att få bra och vill gärna kärva någonstans. Mina PVC-karmar är ganska mjuka och rangliga kan tyckas och det blir stora krafter i gångjärn pga tyngden.
image96

image97

- I och jag besökte Hem&Villa-mässan för att kolla upp värmesystem och ventilation. Attans vad tiden rann iväg. Vi fick nästan springa genom sista korridoren för att hinna hämta E på dagis. Då hade vi varit där i drygt 4 timmar och bara tillbringat tiden i hall A! I vilket fall fick vi lite bra tips och snart kommer jag ha en hoper värmepumpsförsäljare på tomten. 

- Motfyllningen som rapporterats om i förregående inlägg har inte riktigt blivit som jag hade tänkt mig. Mån om att spara pengar fyllde vi ju med fylle fixat till 300:- lasset av vår vän grävaren. Det skulle gå bra att fylla med icke dränerande material mot dränskivorna enligt tillverkaren så ok då tänkte jag. Detta fylle visade sig senare ha egenskaperna att sjunka ihop något bedrövligt när regnet kom, vilket fick till följd att mina ventilationsrör fick ordentligt bakfall hela sträckan och förmodligen är obrukbara. Marknivån har satt sig ungefär en halv meter fram till idag. Som grädde på moset drogs geoduken också den ned och nu glipar det högst upp på dränskivorna. Blev riktigt less på allt kan jag tillägga, men det är väl sådana smällar man får ta som amatörbyggare.

- Nya fasadfärgen har nu provats till belåtenhet. En liten summering av tidigare äventyr... 
Pappa till Norge för att köpa fasadfärg, färgprov transporteras till bygget, färgen alltför olik den tänkta kulören varvid  norsk försäljare kontaktas, färgen tillbaka till Norge för ombrytning, I roar sig en hel dag med att bryta om färgen tillsammans med norrmannen, mellanlandning i Värmland på tillbakavägen för utspädning i stor tunna, prov tillbaka till oss, provmålnig, puuhh...verkar ok.
Färgen är lite som en kameleont, skiftar färg beroende på om solen ligger på eller om det skymmer osv. I vissa lägen ser den lite grön ut, ibland mer grå. Den är ganska "matt" i karaktären redan som nymålad. Hoppas den åldras fint i alla fall.

Här är några blandade bilder där man kan se hur det hela ser ut i dagsläget.
  

/O


RSS 2.0