Rutigt i mina drömmar

På senaste tiden har det mesta handlat om golv! Jag drömmer i rutigt, trots att jag inte har lagt en enda platta. Däremot har jag skurat och torkat och det räcker tydligen för att hjärnan ska börja bearbeta upplevelsen i rutigt mönster.

Igår blev allt klinkergolv klart! Nu har vi bara parketten kvar i våra "prioytor". Typ av parkett är ytterligare ett val som ligger framför oss....Det väntar vi lite med för nu är det målning av väggar som gäller. O envisades med att kladda på väggarna hela tiden när han "klinkrade" så därför ville vi göra klart klinkergolvet före målningen.



Bara titta (eller blunda) inte röra! Man får snällt vänta utanför när köket ska få sitt golv.




Färdigt golv i kök

Vi blev inte helt nöjda med fogen här. Den blev flammig. Kanske kan man fixa till det på något sätt men vi avvaktar med detta. Själva fogfärgen har varit en historia i sig. Nyanserna skiljer sig kanske lite mellan olika fabrikat men såhär var det:
I tvättstugan som gjordes av golvläggare valde vi ljusgrå fog. Den är fin men alltför ljus för att vara i en tvättstuga.
Då valde vi grå i förrådsutrymmena. Fortfarande lika ljust, troligtvis pga för mycket vatten i avtorkningsskedet av fogningen.
Nähä, då testar vi mörkgrå i kök och hall. Då blev det flammigt, men bättre i hallen än i köket och jag tror det är en tillräckligt mörk färg för att inte smutsen ska synas.



Hallen med trappans inbyggda förvaringsutrymmen för skor och barnjackor/ korta jackor.


Idag har vi letat tapeter, inte köpt några, men bestämt oss. Känns bra att ha gjort det valet. Inte helt lätt att välja tapet som passar med vår vita nyans. Jag har räknat och gissat hur många rullar vi behöver, man får väl chansa och sedan köpa till fler om det inte räcker. Det är ju det där med mönsterpassning som ställer till det och så har vi dessutom den 5 meter höga väggen i vardagsrummet. Hade varit betydligt enklare att måla, men man ska inte göra det för lätt för sig!

/S


Kommentarer
Postat av: Hasse

Åhhh,vilken dröm. Det är väl värmeslingor i under dessa plattor? Annat än golvet i mitt badrum, Kattis pinkar gärna där f n om man inte stänger dörren. Jag har luftvärmepunp. Gissa om det är svalt på golvet på morgonen...

Se nu till bara att det inte blir rutig parkett!! Jag menar - du drömmer ju rutigt. Fast plattor i köket är nog inte så dumt. Tänk att det är så mycket med dessa fogskarvar. Ni har gjort allt det där själv!!??



Hasse

2009-10-06 @ 22:26:21
Postat av: S

Hej Hasse, Hela huset värms upp av enbart golvvärme som vi gjutit in i både grunden och mellanbjälklag! Japp, plattorna har O lagt själv. Det är tungt jobb men inte så svårt. Visst är han duktig!

2009-10-07 @ 09:29:25
URL: http://jv12.webblogg.se/
Postat av: Hasse

Duktig är bara förnamnet...

/Farbror H

2009-10-07 @ 12:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0