Frigolit är kul

2007-06-11
Har varit en varm period nu så man är lite slö mitt på dagen. S gav mig tipset att ha en blöt trasa på huvudet, vilket inte var så dumt. Sedan sist har gavelspetsarna kommit på plats och är klara för gjutning. Huset känns på en gång mycket pampigare.

Har läst allt jag kommit över om kallvindar med fuktproblem, men hur man egentligen ska bygga för slippa problemen verkar inte riktigt ha diskuterats färdigt. Trenden verkar gå mot att ventilera mindre för att höja temperaturen på vinden. Eventuell fuktig luft som läcker igenom plasten kondenserar då inte i samma utsträckning. Fast det är ju på vintern och vad som händer på sommaren är säkert helt andra fenomen. Jag tror att man kanske borde ha en mer "dynamisk" lösning som anpassar sig efter rådande förhållanden. Teknikern i mig ser avancerade reglersystem, men den slutliga lösningen blir förmodligen långt enklare än så...

image66

Stödmuren växer också fram och bara några skift återstår. Försöker pussla ihop med återstående frigolitbitar, stora som små, och möjligtvis räcker det. Har fått hjälp av farsgubben som är här under en period och det är roligt att ha någon att prata med på dagarna.

image67

Det är fler byggen på G här i trakterna. Tog en promenad med E på granngatan där de sprängde för några veckor sedan. De bygger lösvirke och hade nu fått på taket. Om jag är stressad? Nej för tusan, vi sprängde ju bara för över ett år sedan... ;). Men jag känner mig faktiskt inte speciellt stressad. Det tar tid att bygga hus och det är väl bara att acceptera.
/ O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0