Sista gjutningen avklarad

2007-06-18
Puhh...en milstolpe är nu avklarad i projektet. Gjorde idag sista gjutningen och man får hoppas att man slipper betong på ett tag. Det gick bra med undantaget att betongen var lite väl "styv" och inte riktigt ville flyta ut. Den lade sig som ett lock på gallret back på betongpumpbilen och rann tillslut ut på marken istället för ner i pumpbaljan. Det drog ut på tiden och det blev ju inte bättre av det direkt. I och jag fick ett riktigt träningspass när vi försökte stoppa ner geggan för att undvika "fickor" i väggen. Det som rann ut på marken fick bäras i hinkar. Det verkar ok ändå tillslut.

image69

Här på muren kommer elskåpet att fällas in. Det kommer att sticka ut några centimeter men muren ska putsas och man får väl göra nån snygg fasning ut mot skåpet. Man kanske borde ta och flytta mätaren ganska snart från gamla huset och dra en temporär kabel dit istället (gamla sommarstugan ligger bara några meter bort). Skulle va skönt att få "riktig" el till nya huset. Hann inte få elskåpet innan gjutningen så det fick bli en "attrapp".

image68


Lilla taket över vardagsrummet ska fortsätta som skärmtak över entrédörren och behöver en stolpe för den främre bärlinan. Fick betong över även till fundamentet för den. Jag grävde en grop, 1.20m, och hällde lite betong i botten som jag sedan ställde formen på. Det är lite blandat med sten, grus och lera så jag vet inte riktigt hur tjälskjutande marken är. Tänkte lägga lite isolering också innan jag fyller igen för att vara på den säkra sidan.

image70

/O

Kommentarer
Postat av: Marie (Sara´s massör på STIL)

Hej Sara med Make!
IMPRESSIVE!!! Jag är djupt imponerad av ert
tålmodiga
och vad jag förstår mycket
kompetenta byggande!
Hoppas hostan blev bättre...och bygg på bara...
jag tror på er!
Bästa sommarhälsningarna /Marie

2007-07-03 @ 17:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0