Parkett - rätt och slätt

Så var då dagen här då vi skulle börja lägga ett golv i vardagsrummet. Men den "dagen" blev 5 dagar lång, för innan vi kunde börja insåg vi att en del andra saker var nödvändiga innan vi började. Parketten var inköpt och hjälp anlände i form av barnens farmor och farfar. Farmor lekte med barnen och vi andra försökte få nåt gjort. Städning var en stor del av mitt jobb. Dammigt så jag var svart i näsan när jag var klar.

Här har vi byggt små "lådor" som fungerar som fönsterbräda och isolering samt underlättar vid parkettläggningen. De ska målas vita naturligtvis.

Se här:




Tillslut kunde i alla fall parketten börja "hoppa" på plats. Gjorde en nogrann ritning för att få skarvar på lagom avstånd och så lite spill som möjligt. Inte bara att lägga som man kan tro, nej si det gick inte för vårt vardagsrum var 16 cm för långt, förklarade O. Då ritade vi om ritningen och flyttade om alla rader. Tex, sista biten på rad 2 hamnade på rad 5 i stället för rad 3, etc. Så fick vi till det riktigt bra!


Farmor och V beundrar skapelsen, som består av vanlig tre-stav lackad ek.


Svärfar och jag och den lille mannen på bilden har dessutom målat trappan (på sidorna) ett riktigt pill-jobb, pga ek-stegen som sticker ut och fästena till räcket. Det tog många timmar och det kanske inte är klart än, jag vet inte för det är nämligen inte godkänt av högsta chefen ännu.



Om man ser nåt man kan rolla med så måste man, det går inte att låta bli.

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0