Äntligen (ljus) hemma

"Äntligen hemma" började igår igen. En ny säsong med käcka tips för alla hemmafixare. Men för mig kändes det lite som ett hån igår. Där står han, allas vår Martin Timell, och är eld och lågor över hur fort det går att sätta upp ett hus. Alltså ett fabriksbyggt sådant, där alla väggar är färdiga och monteras upp på ett par dagar.

Ungefär såhär sa han väl...
"- Tänk, för fyra dagar sedan var här bara en betongplatta och nu står det ett hus här, det är fantastiskt vad fort det går..."
Jo, det är sant och det är fantastiskt, men för mig kändes det "sådär" att höra detta.
Jag sätter mig i soffan, är urtrött efter en arbetsdag, har ensam just fått i säng två helvilda killar, och får höra detta. Halvkul!
 
Ja ja, det är kul att se, men det är ju, som ni vet, inte på detta sätt just vi har valt att bygga just vårt hus. Det kanske man borde ha gjort, men då hade vi garanterat fått en massa andra bekymmer. Inget kan gå som på räls när det gäller husbyggen. Det kan det inte göra in något fall. Det tror jag att jag faktiskt kan garantera. Lite konstigt känns det, att Timell står där och är så positiv och glad, när han tidigare gjort ett program om fuskbyggare. Fuskbyggarna slipper man om man bygger ett hus och samtidigt visar bygget i tv...eller?
Ja, detta var bara lite reflektioner idag som är den 6 oktober.

Snart tänker jag flytta in. Om jag så ska leva med potta och skarvsladdar....

Men vet ni, vi behöver nog inte så många skarvsladdar, för vår suveräna elektrikriker, El-Johan, har varit på visit igen. När vi kom hem efter den dagen så var det ljus i vårt hus! Härligt.
När jag berättade för barnen i bilen till dagis, att han skulle komma, undrade V om han verkligen heter El-Johan? Sen var han ledsen för att han inte fick visa Moja tjäcks (Mora Träsk-dvd) för honom. De hann ju aldrig träffas!


"Åh va fina lampoj!, sa V.


En sak till, de där trasiga pannorna på taket, vid solfångarna, det var lättare att fixa och tog mindre tid än vi trott. Så på några timmar var det fixat. Tur med vädret hade vi också.


Höghöjdsstötning med tung panna.

Sist en liten badrumsbild. Vi har ju tagit över jobbet själva och nu återstår att kakla in badkaret. Ikväll ändrade vi lite i planerna där, hur det ska se ut vid sidan om. Bäst att inte förhasta sig. Så ska vi också montera VVS-pryttlar... Men i sinom tid så ska man väl kunna ta sig ett bad.


Fogeri fogera fogerallanlej

Hej!
/S

Kommentarer
Postat av: Rosi

Jag har sett ert hus med egna ögon!!! Det är i sanning inget fuskbygge. Det är så rasande fint, genomtänkt, välgjort, varmt och välkomnande att jag skulle vilja bo där själv :-)). Nu är det bara upploppssträckan kvar - sen är det verklighet - ni kommer att bo där snart. Hejja, hejja, hejja - ni är beundransvärda och jag hejjar på, på första parkett! Värmande, styrkande kramar i mängd - Rosi

2010-10-07 @ 10:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0